כלי התזמורת , מפתחות וטרנספוזיציות

 

 כלי התזמורת הסימפונית התפתחו במהלך ההיסטוריה ובכל תקופה ניתן למצוא תזמורת מיוחדת לה.

בתקופת הבארוק למשל, התזמורת הייתה מורכבת מכלי קשת - כינור 1, 2, ויולה, צ'לו (שניים שלושה או ארבעה נגנים בכל קבוצה) אליהם הצטרף  נגן הקלידים: צ'מבלו, עוגב או הרפסיקורד - תלוי בהקשר, בגודל הגוף המבצע או במקום הביצוע.

תפקיד הקלידים נרשם ביחד עם הצ'לו. נגן הקלידים קרא את תפקיד הצ'לו, מתחתיו לפעמים היו רשומים מספרים או סימני התק שונים. רישום קצרני זה הנקרא "בס ממוספר" היה מקובל מאד, שכן נגן המקלדת בדרך כלל, היה המלחין בעצמו.

בכל אופן, תפקיד הקלידים והבס (צ'לו או כלי נמוך אחר) נקראו ביחד "בסו קונטינואו".

כלי נשיפה בודדים נוספו - שוב באופן ספציפי ליצירה או לאירוע. חליל אחד או שניים, אבוב, קרנות בודדות, בסון. הטימפאני גם הוא הצטרף לתזמורת מידי פעם.

ראה דוגמה לפרטיטורה מתקופת הבארוק -

באך, אריה על מיתר סול מתוך הסוויטה התזמורתית מספר 3.

 

 

עם הזמן מתפתחים כלי הנשיפה, במיוחד בעיר מאנהיים,

והכלים גם מיוצרים בדיוק כוונון - כלומר, הם מכוונים על אותו לה=440HZ ולא מזייפים בנגינה משותפת.

בשלב זה נוספת לתזמורת הקבועה, סקציית כלי העץ - כפי שהוסבר בשיעורים.

איתה מבוטל לחלוטין ה"בסו קונטינואו" - והצ'מבלו פורש למרתפים אפלים בבתים.

 

 

השלב הבא הוא הוספת סקציית כלי הנשיפה ממתכת, איתה כלי ההקשה והנבל.

תזמורת רומנטית מכילה למעשה את כל הכלים הנ"ל. ראה פרטיטורה לדוגמה

צלילי הפתיחה ליצירה "המדריך לתזמורת לבני הנעורים/ בנג'מין בריטן

עוד דוגמה לפרטיטורה סימפונית -

פרק "הצעידה לגרדום" מתוך "הסמפוניה הפנטסטית"/הקטור ברליוז

 

 

 

 

מבנה התזמורת על הבמה אינו קבוע ויכול להשתנות בהתאם לדרישות בכל יצירה ולפי מנהגיו ותפיסת עולמו של המנצח. עם זאת, בדרך כלל בנויה תזמורת במבנה דומה לציור המצורף.

 


בחלק מכלי הנגינה יש הבדל בין הצליל הרשום לבין הצליל האבסולוטי שנשמע.

כלים אלה נקראים "כלים בטרנספוזיציה".

על מנת להבין נושא זה מצורף כאן דף המפתחות  והטרנס-פוזיציות.

בתיבה ראשונה בדף מופיע מנעד הכלי כפי שהוא רשום בתווים.

בתיבה השניה מוצג אתו מנעד כפי שהוא נשמע באמת.

בתיבה שלישית מופיעים שני צלילים - הראשון דו כפי שהוא נרשם לכלי, השני הוא הצליל הנשמע באמת כאשר הנגן מנגן את אותו דו.

דף זה, כמו כל דפי האתר מיועד לתלמידי ספרות המוסיקה של יוסי מאוטנר

כל הזכויות שמורות