צורת הסונטה הקלאסית

 

   

להלן סכימה כללית והסבר לצורת הסונטה

להזכירכם, "צורת הסונטה" מתייחסת למבנהו של פרק - בדרך כלל הראשון, בטמפו "אלגרו".

הצורה מקובלת מאד ביצירות כגון סונטות (לפסנתר או לכלי בליווי פסנתר), קונצ'רטי, סימפוניות, רביעיות וחמישיות. הופעתה המשמעותית של הצורה היא בתקופה הקלאסית לאחר שהתגבשה האסטטיקה הדואלית עליה דיברנו בשיעורים.

 

צורת הסונטה מחולקת לשלוש חטיבות: אקספוזיציה, פיתוח ורפריזה.

חטיבת האקספוזיציה מציגה את הנושאים העיקריים של הפרק. ברוב הסונטות המוקדמות אנו מוצאים שני נושאים. יותר מאוחר בתולדות המוסיקה ניתן למצוא יותר משני נושאים. כיוון שכך נשתמש אנו בניתוח במונח "קבוצת נושא ראשון" , "קבוצת נושא שני" והלאה במקרים אלה.

בין הופעתו של הנושא הראשון להופעתו של הנושא השני ישנו קטע הנקרא "גשר".

תפקידו של הגשר הוא קישור תהליכי ומודולציה שכן חייב להיות הבדל בין הנושאים הראשון והשני לפחות במרכז הטונאלי ובדרך כלל גם באופי.

המקובל בקלאסיקה:

נושא ראשון בטוניקה מאג'ורית, נושא שני בדומיננטה.

נושא ראשון בטוניקה מינורית, נושא שני בסולם מקביל מאג'ור או בדומיננטה.

 

מלבד שני הנושאים והגשר ביניהם, ניתן למצוא   "קודטה" המהווה חלק סיום לחטיבת האקספוזיציה.

בחלק מהסונטות ישנה פתיחה המקושרת או שלא מקושרת לנושאים אחריה בקשר תימטי או אופיי.

חטיבת האקספוזיציה מסתיימת בסונטות בקו חזרה כפול, ממנו חוזרים להתחלה. בקונצ'רטי או ברביעיות למשל ישנם פתרונות אחרים לחזרה על הנושאים, כגון נושא בתזמורת - נושא לסולן לסירוגין וכדומה. לעוד פרטים נא לפתוח בספר של רוזן הנמצא בספריה.

=============================================================

חטיבת הפיתוח היא החטיבה האמצעית בפרק ובה ניתן למצא עבודות שונות של פיתוח ושל וריאנטים על הנושאים, תיבות המעבר, הגשר, או הקודטה.

בכל סונטה נוכל למצוא פיתוח פרטי ומיוחד ואין כללים לגבי אורכה של חטיבה זו או מיבנה.

בדרך כלל נמצא סקוונצות שונות בחטיבה זו, מעברי סולמות וטונאליות ובסוף עצירה על דומיננטה שתוביל לחזרה של הנושא הראשון.

=============================================================

חטיבת הרפריזה נפתחת בחזרה על הנושא הראשון. לאחר מכן יופיע קטע מעבר - בדרך כלל ללא מודולציה. לקטע זה נקרא פשוט "מעבר".

המעבר אינו משנה את הטונאליות ולכן, יופיע אחריו הנושא השני אך הפעם בסולם הטוניקה.

דבר זה יוצר שלמות הרמונית. לאחר הצגת המתח ההרמוני בין שני הנושאים באקספוזיציה, ולאחר הרחבת המתח בחטיבת הפיתוח, מופיעים שנייהם באותו סולם ברפריזה.

לאחר הנושא השני תופיע "קודה" אשר תחתום את הפרק הראשון בסיום קדנציאלי ברור.

=============================================================

סכימה כללית - משמאל לימין:

    ||: קודטה  /  נושא שני  /  גשר מודולטורי  /   נושא ראשון     (פתיחה או הקדמה)

                       .....................................חטיבת הפיתוח....................................

                                       ||  קודה  /  נושא שני בטוניקה  /  מעבר  /  נושא ראשון 

 

=============================================================

לעוד מידע בנושא כדאי לקרא בספרו של רוזן להלן:

Rosen Charles   "The Sonata Forms", Norton

וכן באתרים הבאים:

http://www.therfcc.org/sonata-form-50102.html

http://49.1911encyclopedia.org/S/SO/SONATA_FORMS.htm

http://www.lsu.edu/faculty/jperry/virtual_textbook/sonata.htm

ואפילו הרצאה מושמעת (קצת מרדימה, אני מודה) בנושא - http://town.hall.org/radio/Kennedy/Broyles/lmlec305.html

 

          

דף זה, כמו כל דפי האתר מיועד לתלמידי ספרות המוסיקה של יוסי מאוטנר

כל הזכויות שמורות